Gość może zwrócić produkt w dniu zakupu lub później i nie jest konieczne przedstawianie dowodu zakupu. Kasjer musi zwrócić pieniądze z kasy lub na kartę i przebić czek fiskalny ze znakiem zwrotu.
Rodzaje zwrotów
W Syrve istnieją dwa rodzaje zwrotów:
Magazyn — zwrot sprzedaży, gdy jeden lub więcej towarów zostanie zwróconych z powrotem do magazynu firmy. Generowany jest dokument Zwrot od kupującego.
Z poza magazynu — zwrot sprzedaży, gdy wydawane są tylko pieniądze, a towar nie jest zwracany z powrotem do magazynu firmy.
Zwrot towaru metodą odpisu
W przypadku metody odpisu dostępne są dwa rodzaje zwrotów:
Zwrot produktu gotowego/półproduktu — produkt gotowy lub półprodukt jest zwracany do magazynu, jeśli w polu Metoda odpisu na schemacie blokowym określono Odpisz gotowe danie/przygotowanie.
Zwroty składników — składniki wymienione w marszrucie są zwracane do magazynu, jeśli opcja Odpisz składniki jest określona w polu Metoda odpisu w marszrucie. Określone składniki zostaną zwrócone do magazynu. Możesz je zobaczyć w zakładkach Zapasy i Ruch w aplikacji Syrve Office.
Prawa dostępu
- „Dokonaj zwrotu czekiem” (F_STRN) – dla zwrotu towaru z magazynu.
- „Zwrot płatności czekiem bez zwrotu do magazynu” (F_SWWOFF) — w przypadku zwrotu towarów poza magazyn.
Okno zwrotu
Aby dokonać zwrotu, kliknij ☰ przycisk → Zwróć.
Po lewej stronie okna wyświetlana jest lista towarów, które klient zwraca. Poniżej znajdują się standardowe przyciski do zarządzania listą dań:
Przyciski do zwiększania i zmniejszania liczby porcji na jednostkę.
Przycisk do wprowadzania wymaganej liczby porcji, w tym wartości ułamkowej.
Przycisk do zmiany ceny zwrotu dania.
Przycisk, aby usunąć wybraną pozycję.
Po prawej stronie okna znajduje się sekcja do wyszukiwania dań w menu. Jeśli nie ma w nim produktu, aby powrócić, kliknij przycisk Wszystkie pozycje. Zobaczysz cały katalog pozycji, w którym chcesz znaleźć odpowiedni produkt.
W menu Zaawansowane można skonfigurować następujące parametry:
- Rodzaj zamówienia. Konieczne jest określenie, czy kwota podatku VAT zależy od rodzaju zamówienia i jest ustawiona w Ustawieniach sprzedawcy w zakładce korzyści z tytułu podatku VAT.
- Oddział. Służy do określenia magazynu, do którego będzie rejestrowany odbiór towaru.
- System podatkowy. Ten element jest dostępny, jeśli w Ustawieniach przedsiębiorstwa handlowego wybrano kilka systemów podatkowych. Jego nazwa zostanie wydrukowana na potwierdzeniu zwrotu.
Domyślnie pieniądze są zwracane w gotówce. Jeśli chcesz zwrócić płatność na kartę, kliknij przycisk Zmień typ płatności i wybierz żądaną pozycję w oknie, które się otworzy.
Zamknięte zlecenia na otwartej zmianie
- Kliknij przycisk Zamknięte zamówienia i wybierz zamówienie, które chcesz zwrócić.
- Wybierz jedną z dostępnych opcji zwrotu: Częściowy zwrot, Pełny zwrot lub Częściowy zwrot czekowy.
- Wybierając opcję Pełny zwrot , wszystkie elementy zamówienia zostaną zwrócone, a gość otrzyma zwrot pełnej ceny.
- Po wybraniu opcji Częściowy zwrot należy wybrać pozycje z zamówienia do zwrotu. Więcej informacji na temat zwrotów częściowych znajdziesz w dalszej części tego artykułu.
- Wybierając opcję Częściowy zwrot czekiem , pozycje w zamówieniu zostaną odpisane, a gość otrzyma pełny zwrot poniesionych kosztów.
- Dokończ zwrot zamówienia.
Uwaga: W przypadku zamkniętych zmian gotówkowych dostępna jest tylko opcja Częściowy zwrot. Można jednak wybrać wszystkie pozycje w zamówieniu, które mają otrzymać częściowy zwrot.
Zwroty spoza magazynu
Na przykład, gdy gość otrzymuje zwrot kwoty czeku bez zwrotu towaru do magazynu, wymaga to:
- Kliknij ☰ → Zwrot towaru.
- Wybierz dania, za które gość potrzebuje zwrotu pieniędzy. Danie dodawane jest do listy po aktualnej cenie w cenniku.
- Jeśli produkt zostanie zwrócony w innej cenie, możesz wprowadzić go ręcznie, klikając w przycisk
- Domyślnie pieniądze są zwracane w gotówce. Jeśli chcesz zwrócić pieniądze na kartę, kliknij przycisk Zmień typ płatności i wybierz inny rodzaj płatności.
- W elemencie Zaawansowane określ Typ zlecenia, System podatkowy i Oddział. Ich opis, patrz poniżej. powyżej.
- Kliknij przycisk Obróć.
Zwrot towaru do magazynu
Do zwrotów magazynowych potrzebny jest dokument, który zarejestruje przyjęcie towaru w magazynie oraz przepływ pieniędzy. Jest on generowany na podstawie rodzaju płatności, którą należy utworzyć ręcznie. System automatycznie określa, z jakiego rodzaju płatności skorzystać i podstawia go dokumentem zwrotu.
Aby utworzyć niestandardowy typ płatności:
- W Syrve Office otwórz opcje Sprzedaż detaliczna → Typy płatności.
- Kliknij przycisk Dodaj.
- Wpisz nazwę typu płatności.
- W polu Typ wybierz opcję Skonfigurowany typ płatności.
- Jako podstawowy typ płatności wybierz Gotówka.
- W polu Typ dokumentu wybierz opcję Zwrot od nabywcy.
- Określ konto przychodów i konto odpisu.
Zwrot towaru po okazaniu przez klienta dowodu zakupu:
- Naciśnij przycisk ☰ → Zamknięte zamówienia lub Zamówienie zmiany got zmian kasowych.
- W nowym oknie wprowadź numer zamówienia lub paragonu i kliknij OK.
- Wybierz zamówienie i kliknij przycisk Zwróć zamówienie.
- Otworzy się okno zwrotów. Lista produktów zawiera listę wszystkich produktów w zatwierdzeniu, usuń niepotrzebne produkty. W razie potrzeby zmień cenę towaru.
- W elemencie Zaawansowane określ System podatkowy. Wartości Typ zamówienia i Oddział są pobierane z paragonu, który generuje zwrot.
- Naciśnij przycisk Do magazynu.
- Kliknij przycisk Zwrot.
Zwroty bez paragonu
Przykład sytuacji, w której klient zwraca towar i nie posiada paragonu. W takim przypadku przedmiot nie zostanie zarezerwowany.
Aby otrzymać zwrot pieniędzy:
- ☰ Naciśnij przycisk → Zwrot produktu.
- Wybierz produkty, za które gość chciałby otrzymać zwrot pieniędzy. Przedmioty zostaną wyświetlone na liście w aktualnej cenie.
- Jeśli potrzebujesz zwrócić produkt w innej cenie, musisz wprowadzić go ręcznie, klikając przycisk
- Domyślnie zwroty są dokonywane w gotówce. Jeśli chcesz zwrócić środki na kartę bankową, musisz kliknąć przycisk Zmień typ płatności i wybrać inny rodzaj płatności.
- W elemencie Dodatkowo możesz określić Typ zamówienia i Branżę. Więcej szczegółów opisano powyżej.
- Kliknij przycisk Zwrot.
Częściowy zwrot pieniędzy
Możesz zaoferować swoim gościom częściowy zwrot pieniędzy zarówno za otwarte, jak i zamknięte zamówienia zmianowe.
W tym miejscu dostępne są dwie opcje:
- Zwrot z odpisaniem, na przykład, jeśli Twojemu gościowi nie spodobał się zamówiony produkt.
- Zwrot bez odpisu, na przykład, jeśli przedmiot został uwzględniony w zamówieniu przez pomyłkę lub z podobnych powodów.
Aby dokonać częściowego zwrotu, musisz:
- Przejdź do zakładki Zamknięte zamówienia w głównym oknie Syrve POS.
- Wybierz zamówienie, aby uzyskać częściowy zwrot kosztów.
- Kliknij Częściowy zwrot.
- Kliknij przycisk wyboru
aby wybrać pozycje zamówienia, które chcesz zwrócić, lub kliknij po lewej stronie obok nazwy pozycji, którą chcesz obrócić, aby obok wybranych pozycji pojawiły się strzałki
- Kliknij przycisk Powrót do magazynu, jeśli produkt zostanie zwrócony bez odpisu. W przeciwnym razie nie musisz naciskać tego przycisku.
- Wybierz jedną z dostępnych metod zwrotu, np. gotówkę, klikając przycisk Metoda zwrotu.
- Kliknij przycisk Zmień cenę, jeśli cena zwrotu różni się od ceny w zleceniu.
- Kliknij przycisk Zwrot.
Uwaga! Częściowe zwroty nie są dozwolone w przypadku zamówień opłaconych z góry na zamkniętych zmianach.