Zwrot od klienta

Klient może zwrócić towar w przypadku niewłaściwego wykonania warunków umowy sprzedaży lub jeśli jest to przewidziane w umowie dostawy. W Syrve operacja ta jest realizowana specjalnym dokumentem Zwrot od klienta.

Dokument ten jest również tworzony automatycznie podczas rejestracji zwrotu magazynowego w Syrve POS. Zwrot dania odbywa się w całości na magazyn, bez automatycznego rozkładu na składniki. Jeśli konieczne jest zaksięgowanie składników, należy ręcznie utworzyć dokument Rozbiór dania.

Tworzenie zwrotu od klienta #

  1. Wybierz Towary i magazyny → Zwrot od klienta.
  2. Kliknij Utwórz.
  3. W razie potrzeby edytuj numer dokumentu. Może on być pusty, jeśli szablon numeracji nie ma wystarczających danych do jego wygenerowania. W takim przypadku numer zostanie nadany podczas zapisywania dokumentu.
  4. Domyślnie nowy dokument ma bieżącą datę i godzinę. Jeśli zwrot ma zostać zarejestrowany na inną datę, wprowadź ją ręcznie.
  5. Wybierz Typ klienta – w zależności od tego system odpowiednio zmniejszy saldo należności:
    • „Zobowiązania wobec dostawców” – dla dostawcy,
    • „Rozliczenia bieżące z pracownikami” – dla pracownika,
    • „Depozyty gości” – dla gościa.
  6. Wybierz kontrahenta, który zwraca towar.
  7. Po wybraniu klienta będzie dostępna lista dokumentów sprzedaży dla tego kontrahenta. Przy wyborze dokumentu:
    • można wypełnić tabelę zwracanymi towarami,
    • wybór towarów zostanie ograniczony do pozycji z tego dokumentu,
    • zostaną uzupełnione pola Konto przychodów i Konto kosztów zgodnie z fakturą rozchodową.
  8. Jeśli wszystkie towary trafiają na jeden magazyn, zaznacz pole Przychód na magazyn i wybierz magazyn z listy. Jeśli towary trafiają na różne magazyny, odznacz to pole i przypisz magazyn dla każdej pozycji osobno.
  9. Wskaż Konto przychodów, na które zostały zaksięgowane środki z faktury rozchodowej. Saldo tego konta zostanie pomniejszone o kwotę zwrotu.
  10. Określ Konto kosztów – konto, na którym zaksięgowano koszty związane ze sprzedanym towarem.
  11. Aby dane dokumentu były uwzględnione w raportach dla konkretnej koncepcji, wybierz ją w polu Koncepcja.
  12. W polu Komentarz podaj szczegółowy powód zwrotu towaru.
  13. Jeśli zwrot dotyczy konkretnej faktury rozchodowej, wybierz ją w polu Faktura rozchodowa, a następnie:
    • Wypełnij wg dokumentu sprzedaży – tabela zostanie automatycznie uzupełniona towarami z faktury,
    • Dodaj wg dokumentu sprzedaży – zwracane towary zostaną dodane do już istniejących pozycji. Jeśli dany produkt już istnieje w tabeli z tą samą ceną, jego ilość zostanie zsumowana. Jeśli ceny są różne, produkt zostanie dodany jako osobna pozycja.

Na podstawie faktury rozchodowej automatycznie wypełniane są pola Przychód na magazyn i Sprzedane oraz wydane po cenach sprzedaży, a w kolumnie Cena zakupu pojawia się koszt własny towaru na dzień wystawienia dokumentu.

  1. Jeśli brak powiązanego dokumentu sprzedaży lub zwrot obejmuje kilka faktur, dodaj towary i ręcznie określ Cenę zakupu.
  2. Zaznacz opcję Z zaksięgowaniem i kliknij Zapisz i zamknij.

Może się zdarzyć, że po dokonaniu zwrotu zostaną utworzone dokumenty, które zmieniają koszt własny towarów na dzień wystawienia faktury rozchodowej. Aby przeliczyć wartości w dokumencie zwrotu, wybierz Przelicz ceny zakupu wg kosztu własnego. W efekcie w dokumentach zwrotu powiązanych z fakturą rozchodową zostanie zaktualizowana Cena zakupu zgodnie z nowym kosztem własnym towaru na dany dzień i godzinę. Jeśli w dokumencie znajdują się pozycje dodane ręcznie, ich ceny nie ulegną zmianie.

Czy znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania?