Uruchamiamy program poprzez podwójne kliknięcie na ikonę Syrve POS na pulpicie (lub program uruchamia się automatycznie) i przechodzimy do ekranu autoryzacji.
Wprowadzamy swój kod PIN lub przeciągamy kartę (jeśli jest dostępna). Kod PIN lub kartę można otrzymać od księgowego, administratora, menedżera lub innej osoby uprawnionej do pracy z Syrve.
Następnie przechodzimy do okna otwierania osobistej zmiany. Osobista zmiana jest przeznaczona do ewidencji czasu pracy.
Taką procedurę musi przejść każdy pracownik, który rozpoczyna pracę w systemie.
Aby kolejny pracownik mógł otworzyć osobistą zmianę, należy nacisnąć na ikonę zamka w prawym górnym rogu ekranu.
Przechodzimy do okna startowego i wprowadzamy kod PIN następnego pracownika.
Po otwarciu osobistej zmiany przechodzimy do kolejnego okna .
Aby rozpocząć pracę, konieczne jest otwarcie zmiany kasowej, aby była możliwość zamykania zamówień.
Na jednym stanowisku może być kilka kas (na przykład, kasa Alkohole i kasa Kuchnia). Wtedy otwarcie zmiany kasowej odbywa się na każdej kasie.
Po naciśnięciu przycisku „Otwórz zmianę kasową” drukowany jest raport X (na kasach fiskalnych) lub emulacja raportu X (na wirtualnych kasach Syrve).
Po otwarciu zmiany kasowej, najprawdopodobniej będzie konieczne wprowadzenie drobnych pieniędzy. Naciskamy przycisk “Wpłata gotówki”.
Wprowadzamy kwotę drobnych. Dodajemy komentarz do wpłaty. Lepiej nie zapominać o dodawaniu komentarza. Jeśli później będzie potrzeba rozliczenia, jakie środki były wprowadzane w ciągu dnia, to dzięki komentarzowi będzie to znacznie łatwiejsze.
Po dokonaniu wpłaty można przystąpić do sprzedaży. Naciskamy przycisk „Zamówienie”.
Wchodzimy do okna. Domyślnie ustawiony jest widok „KELNERZY”. To znaczy, że po wybraniu odpowiedniego kelnera widzimy wszystkie otwarte u niego zamówienia (jeśli posiada się odpowiednie uprawnienia).
Ustawienie – „Schemat sali”. Wtedy, po wyborze odpowiedniej sali, widzimy wszystkie zamówienia tej sali.
Ustawienie „Wszystkie stoliki” – pokazuje wszystkie stoliki (zarówno zajęte, jak i wolne, niezależnie od sali).
Natychmiast zobaczycie zajęte stoliki i będziecie mogli wybrać wolne stoliki, które są wygodne dla klienta.
Po tym wchodzimy bezpośrednio do okna zamówienia.
Do tego okna dostajemy się (ominąwszy wybór stolika), jeśli wybierzemy opcję „Szybki rachunek”.
Na przykład w sytuacji, gdy macie gotowe dania na wystawie, a klient zabiera danie ze sobą, bez obsługi przy stoliku.
Przy wyborze stolika system poprosi nas o wybranie liczby gości. Nie jest to obowiązkowe, ale bardzo wskazane. Dane te są potrzebne dla niektórych raportów; w przypadkach, gdy trzeba wskazać zamówienia w kontekście konkretnego gościa (może być potrzebne do podziału zamówienia na kilka rachunków). Dodać gościa możemy również na kolejnym etapie.
Przycisk „Gość” dodaje kolejnego gościa.
Przycisk w formie lupy służy do wyszukiwania dania w Nomenklaturze (jeśli nie wiesz, w której grupie znajduje się potrzebne danie, ale znasz jego kod lub nazwę).
Przyciski z grupami dań – jeśli już dobrze znasz nomenklaturę i łatwiej jest Ci znaleźć danie poprzez hierarchiczną strukturę.
Strzałka wstecz służy do poruszania się po strukturze menu (powrót do poprzedniego poziomu).
Po prawej stronie znajduje się pole „Szybkie menu” – pod rzymskimi cyframi 1,2,3 (w tym przypadku POPULARNE, NAPOJE, BUSINESS LUNCHY). Tam programowane są dania, które sprzedają się najlepiej (lub są promocyjne) dla szybkiego dostępu do nich.
Aby zaprogramować dania szybkiego menu, skontaktuj się z pracownikiem, który jest Administratorem lub księgowym w systemie Syrve. Praca z zamówieniem
Przycisk „+” – dodaje kolejną porcję wybranego dania. (na przykład, klient mówi – 2 porcje ziemniaków).
Przycisk „-” – zmniejsza liczbę porcji wybranego dania.
Przycisk „123” – pozwala wybrać część porcji wybranego dania (na przykład, półporcji).
Przycisk „X” – usuwa wybrane danie z zamówienia.
A przycisk „Trzy pionowe kropki” – dodatkowe działania z zamówieniem.
Tutaj mamy trzy kolumny – “Akcje z zamówieniem”, “Przenoszenie pozycji”, “Inne”.
Zasadniczo, działania te są zrozumiałe z nazwy przycisków, ale bardziej szczegółowo o niektórych z nich w kategorii „Inne”:
Przycisk „Stop lista” umożliwia dodanie dania do listy niedostępnych, w przypadkach, gdy danie się skończyło lub kończy.
Na przykład przycisk “Pokaż ceny dań” wyświetli ceny dań przy wyborze pozycji.
Aby wykonać działania z pozycjami, wybieramy przycisk z potrzebną akcją, a następnie wybieramy potrzebne pozycje w zamówieniu.
Po lewej stronie nazwy pojawiają się przyciski, po naciśnięciu których można wybrać jedną lub kilka pozycji do wykonania z nimi określonych działań.
Istnieje także potrzebny przycisk „Kursy”.
Po naciśnięciu na niego pojawia się panel kursów, za pomocą którego pokazujemy sekwencję podawania dań. Kursy “Vip”, “2”, “3”, “4”. Pierwszego nie ma – to kurs Vip.
Po naciśnięciu przycisku “DRUK” na potrzebne miejsca przygotowania wysyłane są „zlecenia” lub jeśli jest ekran kuchenny, zamówienie pojawia się na nim.
Dodawanie zniżki
Możemy udzielić klientowi zniżki (jeśli są skonfigurowane). Naciskamy przycisk „zniżki”.
Przechodzimy do menu Zniżek.
Jeśli klient ma dostępną zniżkę na dane pozycje w zamówieniu, to pod nazwą zniżki pojawi się suma zniżki. Po naciśnięciu przycisku, zniżka może być zastosowana.
Niektóre zniżki nie są używane manualnie. Należy przesunąć kartę klienta. Jeśli klientowi przyznano zniżkę i jest ona przypisana do tego klienta, zostanie automatycznie zastosowana.
Przedrachunek (rachunek dla gościa)
Jeśli potrzebujemy rozliczyć klienta, naciskamy „predrachunek” i drukujemy.
Po wydrukowaniu anulowanie zamówienia nie jest już dostępne do edycji.
Jeśli klient zdecyduje się dodać coś do zamówienia, należy anulować proformę, naciskając przycisk „Anuluj przedrahunek”. W takim przypadku będzie można wprowadzić zmiany do zamówienia.
Jeśli chcesz wydrukować proformę ponownie, naciśnij przycisk „Przedrachunek”.
Jeśli klient nie chce już nic dokładać do zamówienia, naciskamy przycisk „Kasa”, aby przejść do płatności za zamówienie.
Płatność za zamówienie
Naciskamy przycisk “Kasa”. Aby opłacić zamówienie, należy wybrać typ płatności lub ich kombinację. Na przykład, 100 zł płatności typu “Gotówka”, reszta – “Karty bankowe”. Po prawej stronie są przyciski do wprowadzenia wcześniej ustawionego zestawu banknotów. Jeśli klient dał banknot 200 zł, można wprowadzić sumę 200 zł, wybierając od razu odpowiedni przycisk banknotu.
Jeśli wybierzesz typ płatności “Gotówka” i wprowadzisz, że klient dał 200 zł, zostanie wyświetlona suma reszty.
Oprócz ustalonych typów płatności “Gotówka” i “Karta bankowa”, dostępne są również typy płatności “Bez wpływów” (na reprezentacyjne wydatki, degustacje, poczęstunki itp.) oraz typ płatności “Bezgotówkowy”. W typie płatności “Bezgotówkowy” znajduje się opcja płatności “GRN*”, która nie jest fiskalnym typem płatności.
Typy płatności “Gotówka” i “Karta bankowa” są fiskalne.
Naciskamy klawisz “Zapłać”. Drukowane są paragony o płatności.
Zwrot pieniędzy za zamknięte zamówienie
Przechodzimy do głównego menu SyrvePOS
Naciskamy przycisk “Zamknięte zamówienia”.
Znajdujemy potrzebne zamówienie
Otwiera się takie menu.
Możemy zmienić typ płatności, zwrócić płatność lub usunąć zamówienie.
Te działania można wykonywać tylko podczas otwartej zmiany kasowej.
W programie dostępna jest także duża różnorodność raportów.
Polecamy używanie raportu 048 do przeglądania informacji o sumach zamkniętych zamówień. WAŻNE: Raport 048 można przeglądać tylko przy otwartej zmianie kasowej.
Zamknięcie zmiany kasowej
Zamknięcie zmiany odbywa się w głównym menu programu SyrvePOS.
Naciskamy „Zamknij zmianę kasową”.
Wybieramy kasę, którą będziemy zamykać. Przechodzimy do okna niezamkniętych zamówień. Decydujemy, co z nimi zrobić – „zamknąć” lub, nie zamykając, zostaną one przeniesione na „następną zmianę kasową”.
Po tym przechodzimy do okna Inkasacji (OPCJONALNIE może go u ciebie nie być). Na żądanie wskazania sumy, która aktualnie znajduje się w kasie. Można ją sprawdzić w raporcie X. Jeśli suma się zgadza, przejdź do następnego kroku. Jeśli nie – będzie wymagało przeliczenia sumy.
OPCJONALNIE system może wymagać wydrukowania raportów. Lista raportów jest ustalana przez osobę odpowiedzialną za administrowanie Syrve.
Ostatnią czynnością jest sprawdzenie otwartych osobistych zmian.
Jeśli potrzebujesz zamknąć kolejną zmianę kasową, możesz zamknąć osobiste zmiany wszystkich pracowników, oprócz swojej. W przeciwnym razie będziesz musiał ponownie otworzyć swoją osobistą zmianę.
Po zamknięciu zmiany kasowej i osobistych zmian program zwraca nas z powrotem do głównego menu.