SŁOWNIKI

Magazyny #

Konfiguracja magazynów jako miejsc przechowywania i ewidencji towarów jest jednym z pierwszych etapów konfiguracji przedsiębiorstwa handlowego.
Na liście dla każdego magazynu wyświetlani są pracownicy odpowiedzialni materialnie, a także aktualne saldo – wartość towarów znajdujących się na magazynie.

Prawa dostępu #

Dodawanie nowych magazynów i edytowanie istniejących mogą wykonywać pracownicy z uprawnieniem „Przeglądanie i zmiana konfiguracji przedsiębiorstwa handlowego” (B_EC).

Jak dodać nowy magazyn #

  1. W menu wybierz Towary i magazyny → Magazyny. Otworzy się okno z listą zarejestrowanych magazynów.
  2. Kliknij Dodaj.
  3. W polu Nazwa magazynu wprowadź nazwę, pod którą magazyn będzie figurował w systemie. (Nie dodawaj do nazwy słowa „magazyn”).
  4. W polu Kod magazynu możesz podać kod, który będzie używany w numerach dokumentów związanych z tym magazynem.
  5. W polu Opis magazynu wprowadź dodatkowe informacje, jeśli to konieczne.
  6. Pole Kod GLN zostanie wypełnione automatycznie po zapisaniu parametrów magazynu. Wartość ta jest wykorzystywana do integracji z systemami zewnętrznymi.
  7. Przydziel pracowników odpowiedzialnych materialnie za magazyn. W przypadku niedoborów mogą one zostać podzielone między nich. Istnieją dwa sposoby przypisania odpowiedzialnych – personalnie i według stanowiska. Oba sposoby można łączyć, np. odpowiedzialnymi za magazyn baru mogą być wszyscy barmani oraz menedżer Kowalski J. indywidualnie.
    • Aby dodać pracownika lub rolę, kliknij Dodaj pracownika lub Dodaj rolę. Otworzy się okno, w którym można wybrać odpowiednią osobę lub rolę. Jeśli pracownik nie jest jeszcze w systemie, można dodać go ręcznie.
    • Klikając ikonę obok nazwiska pracownika, można przejść do jego karty i wprowadzić niezbędne poprawki lub komentarze.
  8. Kliknij Zapisz.

Jednostki miary #

Słownik jednostek miary zawiera listę jednostek, w których może być prowadzona ewidencja elementów asortymentu (towarów, dań itp.). W podstawowych ustawieniach systemu dostępne są najczęściej używane jednostki, ale można dodać własne.

Jednostka miary, która ma zaznaczoną opcję „Podstawowa”, będzie domyślnie ustawiana przy tworzeniu nowego elementu asortymentu.

  1. Wybierz Towary i magazyny → Jednostki miary i kliknij Dodaj.
  2. W otwartym oknie wypełnij pola: pełna nazwa i skrót jednostki miary. Możesz także podać kod cyfrowy jednostki oraz jej oznaczenie zgodnie z klasyfikacją krajową.
  3. Kliknij OK, aby zapisać ustawienia.

Kategorie księgowe #

Jeśli planujesz eksport danych z Syrve do systemu 1C, dla każdego elementu asortymentu określ kategorię księgową. Kategorie w Syrve muszą odpowiadać kategoriom w 1C, aby eksport danych był poprawny.

W podstawowej konfiguracji systemu dostępne są najczęściej używane kategorie księgowe, ale można dodać własne:

  1. Wybierz Towary i magazyny → Kategorie księgowe.
  2. Kliknij Dodaj.
  3. W oknie wypełnij pola: nazwa kategorii księgowej i jej kod w systemie.
  4. Kliknij OK.

Kategorie podatkowe #

Sekcja Kategorie podatkowe służy do tworzenia stawek VAT, które są następnie wykorzystywane w ustawieniach ewidencji przedsiębiorstwa handlowego:

  • przy konfiguracji typów zamówień,
  • przy definiowaniu asortymentu,
  • przy określaniu domyślnej kategorii podatkowej.

Stawka VAT zależy od wybranego systemu opodatkowania przedsiębiorstwa.

Dodawanie kategorii podatkowej #

  1. Przejdź do sekcji Towary i magazyny i wybierz Kategorie podatkowe.
  2. Kliknij Dodaj.
  3. Wprowadź nazwę kategorii i stawkę VAT.
  4. Kliknij Zapisz.

W sieci przedsiębiorstw handlowych dodawanie kategorii podatkowej odbywa się w aplikacji Syrve HQ.


Koncepcja #

Koncepcje w Syrve służą do analitycznego podziału sprzedaży, przychodów i wydatków jednostek podlegających różnym koncepcjom, np. różnych marek lub typów obsługi w restauracji.

Koncepcje można wykorzystywać w:

  • dokumentach magazynowych,
  • kartach kontrahentów,
  • ustawieniach kas fiskalnych.

Jak dodać nową koncepcję #

  1. Wybierz Sprzedaż detaliczna → Koncepcje.
  2. Podaj unikalny kod i nazwę, które będą identyfikować operacje.
  3. Jeśli to konieczne, przypisz grupę asortymentową (dania), które będą należeć do tej koncepcji.
  4. Kliknij OK.

Przypisanie punktowi sprzedaży konkretnej koncepcji można wykonać w ustawieniach przedsiębiorstwa handlowego. Nie ogranicza to jednak sprzedaży wyłącznie do elementów tej koncepcji.


Dostawcy #

Dostawcy są kluczowymi uczestnikami przepływu towarów w przedsiębiorstwie handlowym, dlatego należy ich zarejestrować podczas konfiguracji systemu.

Jak dodać nowego dostawcę #

  1. Wybierz Kontrahenci → Dostawcy.
  2. Kliknij Dodaj.
  3. Wypełnij kartę dostawcy wymaganymi danymi (szczegółowy opis pól znajduje się w dalszej części artykułu).
  4. Kliknij Zapisz.

Podstawowe informacje #

  • Pole Nazwa w systemie jest obowiązkowe.
  • Kod jest generowany automatycznie, ale można go zmienić (musi być unikalny).
  • W polu Firma podaj pełną nazwę podmiotu prawnego.
  • Wybierz kategorię cenową dostawcy – będzie ona stosowana przy sprzedaży na podstawie cen z cennika.

Dodatkowe informacje #

W sieci restauracji należy przypisać jednostki organizacyjne, które mogą współpracować z tym dostawcą.

Domyślnie przy imporcie wyciągu bankowego kwoty są księgowane na konto „Zobowiązania wobec kontrahentów”. Można określić indywidualne konto księgowe i artykuł DŚŚ dla konkretnego dostawcy.

Kontrola cen #

Aby zapobiec automatycznej zmianie cen w cenniku, zaznacz „Zabraniaj zmian w cenniku z dokumentu przyjęcia”.

Wybierz sposób postępowania w przypadku rozbieżności cen:

  • Ostrzegaj.
  • Zabraniaj zatwierdzania dokumentu.
  • Zabraniaj, jeśli cena jest wyższa.

Historia rozliczeń #

Aby przejrzeć pełną historię rozliczeń z dostawcą oraz uzgodnić salda na początek i koniec okresu:

  1. Wybierz dostawcę na liście.
  2. Kliknij Akt uzgodnienia.
Czy znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania?