Wynagrodzenie
Pracownicy przedsiębiorstwa handlowego mogą być wynagradzani w formie stałego wynagrodzenia za miesiąc, wynagrodzenia za przepracowane godziny lub zmiany według stałej stawki taryfowej, a także jako procent od kwoty dokonanej sprzedaży.
Stawkę godzinową i procentową można zdefiniować w ustawieniach pozycji. I tutaj zostaną one automatycznie przypisane do pracownika zgodnie z jego stanowiskiem. Te same wartości można ustawić (lub edytować, jeśli są zdefiniowane przez stanowisko) w osobistej karcie pracownika.
Łączna kwota wynagrodzenia za dzień pracy pracownika uzależniona jest od rodzaju zapewnionej mu obecności. Za frekwencję można liczyć zarówno przepracowane godziny, jak i okres urlopu wypoczynkowego lub zwolnienia lekarskiego, ich wypłata jest regulowana współczynnikiem korygującym do stawki. Ustawienia tych współczynników są opisane w artykule Rodzaje rozjazdu. Frekwencja jest przypisywana lub potwierdzana przez kierownika, który może zmienić jej granice i rzeczywisty czas trwania, a także przypisać współczynnik zwiększający lub zmniejszający stawkę, zmieniając w tym celu rodzaj frekwencji. Procedura ta została opisana w artykule Dziennik rozjazdu.
Aby ustawić listę płac dla pracownika w formie płatności za każdą przepracowaną zmianę, przejdź do Biura Syrve. W ustawieniach zmiany zaznacz pole Użyj ryczałtu na zmianę i ustaw kwotę płatności. Następnie w Syrve Office lub Syrve POS, w ustawieniach harmonogramu, przypisz tę zmianę do pracownika. W ramach zmiany można uwzględnić czas niepodlegający rozliczeniu, na przykład: Pora obiadowa.
Jeśli pracownikowi przypisane jest stałe miesięczne wynagrodzenie, to w celu automatycznego obliczenia jego wynagrodzenia należy ustawić średnią liczbę godzin pracy w miesiącu w punkcie menu Ustawienia przedsiębiorstwa handlowego → Śledzenie czasu pracy w bloku Rozliczanie wynagrodzeń.
Jeśli chcesz, aby wszyscy pracownicy, którzy zostaną przypisani do danego stanowiska, otrzymali takie samo wynagrodzenie, to ustaw stawkę godzinową w ustawieniach tego stanowiska. W takim przypadku wypłata ta zostanie automatycznie przypisana do wszystkich pracowników, którym zostanie przypisane takie stanowisko.
Indywidualne wynagrodzenie pracownika ustala się na jego karcie osobistej w zakładce Płatność.
Nagroda
Premia może być przyznana pracownikowi w dowolnym momencie, gdy zachodzi potrzeba zachęcenia go do dobrej pracy. Jest rejestrowany ręcznie. Należy pamiętać, że tylko jeden z wcześniej skonfigurowanych typów może być ładowany ręcznie.
Aby uzyskać więcej informacji na temat składek, zobacz Rozliczenia międzyokresowe.
Grzywny
Pracownicy mogą być karani automatycznie przez system zgodnie z określonymi ustawieniami, odpowiedzialni pracownicy w trybie ręcznym, jeśli to konieczne, a także na podstawie wyników dowolnych operacji, na przykład inwentaryzacji.
Ewentualne kary automatyczne są zdefiniowane w systemie i mogą być naliczane za spóźnienie, przedwczesny wyjazd lub spóźnienie się na zmianę zgodnie z harmonogramem (w tym celu muszą być aktywowane). W razie potrzeby takie grzywny mogą zostać anulowane.
W przypadku kary automatycznej można ustalić stałą kwotę lub procent obliczonego wynagrodzenia.
Typy kar, które mogą być naliczane ręcznie, muszą być również utworzone z wyprzedzeniem w katalogu Typy potrąceń.
Podczas tworzenia dokumentu inwentaryzacyjnego, w wyniku którego został odnotowany niedobór towaru w magazynie, można ustalić kary dla pracowników odpowiedzialnych za ten magazyn. W takim przypadku kwota kary zostanie pobrana z konta „Wynagrodzenie” dla tego pracownika na konto „Bieżące rozliczenia z pracownikami„, które będzie odzwierciedlało kwotę zadłużenia wobec pracowników.
Aby uzyskać więcej informacji na temat kar, zobacz Potrącanie opłat.
Lista płac
Automatyczne naliczanie wynagrodzeń pracowników można przeprowadzić:
- Zgodnie z harmonogramem. Pod uwagę brany jest czas przepracowany przez pracownika w ramach przydzielonych zmian pomniejszony o czas niepłatny.
- Według wynagrodzenia.
Pod uwagę brane są wszelkie zmiany w grafiku pracownika, w których zarejestrowano niezerową frekwencję, z odliczeniem czasu nieopłaconego. Zmiany, które nie są potwierdzone frekwencją, nie są wliczane.
Kalkulacja dla obu metod obejmuje również frekwencję odpowiadającą zwolnieniom lekarskim, urlopom i innym rodzajom godzin wolnych od pracy. Wynagrodzenie za nadgodziny (np. pracę w weekendy) potwierdzone obecnością jest obliczane tylko na podstawie „harmonogramu”.
Przy obliczaniu wynagrodzenia pracownika brane są pod uwagę następujące czynniki:
- Stawka wynagrodzenia z karty osobistej pracownika.
- Harmonogram i harmonogram pracy (przypisane zmiany). Harmonogram pracy: „wolny„, „zgodnie z harmonogramem” lub „wynagrodzenie„.
- Ustawianie zmian przepracowanych przez pracownika: czy przypisana jest stała stawka wynagrodzenia dla tej zmiany, czy też ustawiony jest domyślny typ obecności, który określa współczynnik korygujący obliczenia.
- Kary są naliczane automatycznie pracownikom, którzy pracują zgodnie z harmonogramem.
W tym kary za: spóźnienie (otwarcie zmiany personalnej po rozpoczęciu zmiany ustawionej w jej ustawieniach), wcześniejsze odejście (zamknięcie zmiany prywatnej przed oknem zmiany ustawionym w jej ustawieniach), opuszczenie zmiany. Automatyczne kary można wyłączyć w ustawieniach zmiany.
- Odpisy na niedobory stwierdzone w wyniku inwentaryzacji (naliczane jako kara).
- Grzywny i premie naliczane ręcznie.
- Rozliczenia międzyokresowe w ramach programów motywacyjnych.
Rozrachunki
W celu rozliczenia wzajemnych rozliczeń z dostawcami przyporządkowywane jest konto „Należności wobec dostawców„. W momencie zaksięgowania faktury jej kwota jest automatycznie zapisywana na tym koncie. Jeżeli rozliczeń z dostawcami dokonuje pracownik, któremu przekazywane są pieniądze specjalnie na ten cel, to należy to zaznaczyć przy wystawianiu faktury, wówczas kwota faktury jest zapisywana na koncie tego pracownika, a po zapłacie zostanie automatycznie pobrana z jego podraportu (patrz Faktura). Księgowanie na fakturach paragonowych). Fakt zapłaty faktur musi być należycie zarejestrowany w systemie. Widzieć. Należności wobec kontrahentów.
Kwota podatku VAT od kosztu zakupionych towarów na podstawie faktury może być przypisana i zapisana na odrębnym rachunku. Konieczność takiego księgowania określa się w ustawieniach przedsiębiorstwa handlowego w zakładce Ustawienia księgowości.
System posiada również możliwość automatycznej kontroli cen zakupu towarów otrzymanych od dostawców. Jednocześnie, w przypadku odstępstwa od określonej normy, system może zabronić wystawienia faktury lub po prostu poinformować o tym fakcie. Widzieć. Cenniki dostawców.
Analiza stanu bieżących rozliczeń ze wszystkimi kontrahentami – pracownikami, gośćmi i dostawcami – może być wykonywana za pomocą różnych raportów dostarczanych przez Biuro Syrve.
- Saldo dla pracowników to saldo kont do wzajemnych rozliczeń z pracownikami przedsiębiorstwa handlowego (na przykład kwota środków wydanych pracownikom na rachunek lub bieżące rozliczenia z pracownikami).
- Saldo dostawcy to kwota zadłużenia firmy handlowej wobec dostawców na wybrany dzień.
- Saldo gości to saldo kont do wzajemnych rozliczeń ze specjalnymi gośćmi firmy (tymi, którzy są zarejestrowani w systemie w tym charakterze).
- Raport osobisty o pracowniku – kwota rozliczeń międzyokresowych i potrąceń dla każdego z pracowników przedsiębiorstwa handlowego.
- Zbiorczy raport płacowy – kwota środków, które zostały uwzględnione przy obliczaniu wynagrodzenia każdego z pracowników przedsiębiorstwa handlowego.