Kontrola cen

Podczas przyjmowania towaru i wprowadzania faktur zakupu można kontrolować ceny, po jakich towary zostały zakupione: system albo ostrzeże o rozbieżnościach, albo zabroni przetwarzania dokumentu.

Gdy kontrola jest włączona, w fakturze zakupu towar z odchyleniem ceny podświetla się na czerwono, a sama faktura oznaczana jest ikoną na liście faktur. Jeśli przetwarzanie faktury jest zabronione, może to zrobić tylko pracownik z uprawnieniem „Przetwarzanie faktur z odchyleniami cenowymi od cennika, jeśli jest to zabronione” (B_TID).

Jak włączyć kontrolę cen w fakturach zakupu od dostawcy? #

  1. Otwórz cennik wybranego dostawcy lub utwórz nowy.
  2. W polu „Działanie przy odchyleniu ceny” wybierz odpowiednią opcję:
    • Ostrzegać – wyświetlane jest tylko ostrzeżenie, fakturę można przetworzyć bez specjalnego uprawnienia.
    • Zabronić przetwarzania – system ostrzega o każdym odchyleniu ceny od cennika, a fakturę może przetworzyć tylko pracownik ze specjalnym uprawnieniem.
    • Zabronić przetwarzania, jeśli towar jest droższy – jeśli cena towaru przekracza cenę w cenniku o dopuszczalne odchylenie, system wyświetla ostrzeżenie i zabrania przetwarzania faktury.
  3. Określ w procentach lub walucie, o ile cena towaru w fakturze może różnić się od ceny bazowej w cenniku. Jeśli towar ma stałą cenę, wpisz zero lub określony procent odchylenia.
    • Przykład: bazowa cena jednostkowa towaru wynosi 250 zł, a dopuszczalne odchylenie to 10%. Wtedy koszt zakupu musi mieścić się w zakresie 225 – 275 zł za jednostkę.
  4. Kliknij Zapisz.

Podobne ustawienie znajduje się w karcie dostawcy na zakładce „Kontrola cen”. Oba ustawienia są ze sobą powiązane: zmiana w jednym miejscu powoduje zmianę w drugim.


Przedsiębiorstwo nie używa towarów dostawcy #

Jeśli przedsiębiorstwo nie pracuje z towarami dostawcy (w ustawieniach firmy wyłączono opcję „Używać towarów dostawcy”, a katalog towarów zewnętrznych nie został wypełniony), to:

  • Dla każdego towaru ustaw odpowiednik „towar u nas” – „towar u nas” (zamiast „towar u nas” – „towar u dostawcy”).
  • Określ cenę bazową i dopuszczalne odchylenie.

System nadal będzie kontrolował ceny według podanego odchylenia, niezależnie od wyłączonego ustawienia „Używać towarów dostawcy”.


Poprzednie wersje #

Informacje o nowym cenniku automatycznie zapisują się w tabeli „Historia cenników dostawcy”: data rozpoczęcia i zakończenia obowiązywania oraz autor zmian.

Historia cenników jest wykorzystywana w raporcie o rozbieżnościach w zakupach.

  • Aby wyświetlić lub zmienić wcześniejszą wersję cennika, kliknij odpowiedni wiersz w historii – jego towary pojawią się w tabeli „Elementy wybranego cennika”.
  • Jeśli to konieczne, można zmienić daty obowiązywania historii.
  • Aby usunąć cennik z historii, przejdź do tabeli i wybierz „Działania → Usuń”. Spowoduje to trwałe usunięcie wszystkich jego zapisów bez możliwości przywrócenia.

Jeśli punkty sprzedaży są połączone w sieć, cenniki można skonfigurować centralnie w Syrve HQ i wysłać do oddziałów. Jeśli cennik został edytowany w Syrve Office oddziału, te zmiany nie zostaną zsynchronizowane z Syrve HQ.

Czy znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania?