Grupa jest strukturalnym lub logicznym obszarem rachunkowości w przedsiębiorstwie handlowym. Użyj grup, jeśli chcesz oddzielić dane dotyczące usług. Na przykład restauracja oferuje dostawę, ale nie musisz widzieć zamówień z dostawą w holu głównym.
Terminale z Syrve POS są połączone z grupą do rejestracji zamówień i płacenia gościom. Aby wszystkie terminale miały zawsze aktualne informacje, muszą wymieniać się między sobą danymi o zleceniach, rezerwach, zmianach osobowych, gotówkowych itp. W tym celu główna kasa biletowa (terminal główny) jest przydzielona w grupie – centralnym ogniwie w wymianie wspólnych danych między terminalami.
Tryby konserwacji
W trybie „Restauracja” obowiązkowe jest wyznaczenie kasy głównej, w „Fast food” – opcjonalnie. Jeśli kasa główna nie zostanie przypisana, nie będzie wymiany danych między terminalami, a każdy z nich będzie miał swoją własną kopię danych.
Również w trybie „Fast food” terminal nie musi być kasą fiskalną: jeśli jest na nim ustawiony punkt sprzedaży, możesz zapłacić za zamówienie, jeśli nie, to nie możesz, ale wszystkie inne funkcje będą dostępne.
W restauracji kelnerzy obsługują gości przy stolikach. Możesz zarezerwować stolik, wyznaczyć konkretnego kelnera, wydrukować najpierw rachunek gościa, a następnie paragon fiskalny. Dodatkowo można zorganizować bankiet i ustalić kolejność serwowania dań.
W fast foodach goście są obsługiwani szybciej: zamówienia są przyjmowane bezpośrednio przy kasie, a paragon fiskalny jest natychmiast drukowany. W trybie fast food możesz pracować z zakładkami – zamówieniami oczekującymi. Aby uzyskać szczegółowy opis i sposób pracy z nimi, zobacz Zakladki.
Terminal, przeznaczony dla kasy głównej, podlega zwiększonym wymaganiom w zakresie wydajności. Powinien też być zawsze dostępny i mieć zapewniony dobry kanał komunikacji. Jeśli kasa główna jest niedostępna, inne terminale są blokowane.
Dlatego w przypadku większości lokali typu fast food można zalecić tryb braku synchronizacji. Jest najszybszy, najbardziej niezawodny i mniej zasobożerny. Ale może być przydatny do dostrojenia do potrzeb niektórych klientów.
Serwer gotówkowy
Na każdym terminalu z Syrve POS przypisany jest „serwer gotówkowy„. Odpowiada za przechowywanie danych lokalnych i komunikację z serwerem oraz zapewnia autonomiczny tryb pracy terminala w przypadku braku połączenia z serwerem. Dane lokalne są przechowywane przez 30 dni, okres ten można zmienić w pliku konfiguracyjnym Config.xml. Dzięki temu każdy terminal może działać niezależnie od serwera.
Rejestratorem fiskalnym serwera kasowego jest wirtualna kasa fiskalna Syrve POS. Jest ona zarejestrowana w ustawieniach sprzętu i może być używana do debugowania i diagnostyki lub używać terminali jako kasy fiskalnej bez podłączania prawdziwego rejestratora fiskalnego. W tym przypadku kasa fiskalna jest terminalem z Syrve POS, na którym można rejestrować sprzedaż (FR jest do niego podłączony).
Dodawanie grupy
- W Ustawieniach sprzedawcy kliknij Akcje → Dodaj grupę.
- Wprowadź nazwę grupy.
- W polu Typ usługi wybierz format lokalu — restaurację lub fast food. Od tego zależy interfejs Syrve POS. Jeśli chcesz pracować z zakładkami w trybie fast food, zaznacz pole Użyj zakładek.
- Wybierz opcję Terminal główny, jeśli chcesz komunikować się między terminalami. Konfigurowanie punktów sprzedaży.
- Skonfiguruj główną stronę realizacji zakupu
- Skonfiguruj ogólną kartę przygotowywania posiłków.
- Kliknij przycisk Zapisz zmiany.
Ogólne ustawienia drukowania
W sekcji General Print Settings (Ogólne ustawienia drukowania ) wybierz z listy drukarkę, na której chcesz drukować:
- raporty z ekranu raporty,
- meldunki na koniec zmiany (z wyjątkiem raportu Z drukowanego na FR),
- dokumenty dotyczące obiegu dokumentów,
- raport o frekwencji na otwarciu/zamknięciu dnia rozliczeniowego,
- lista zleceń zamkniętych w cash shift (ze strony „Zamknięte zlecenia”)
- Lista zatrzymań.
Drukarka raportów jest ustawiana na poziomie grupy, działu i terminalu. Ustawienia terminala mają najwyższy priorytet. Do drukowania używana jest drukarka raportów z gałęzi, z którą powiązany jest terminal. Jeśli terminal nie jest powiązany lub drukarka raportów nie jest skonfigurowana, używana jest drukarka raportów z grupy. Jeśli drukarka jest określona w ustawieniach przedsiębiorstwa handlowego na karcie Terminale i urządzenia lub będzie używana do drukowania raportów.
Aby mieć pewność, że barman nigdy nie zapomni o wysłaniu dań do kuchni, przy zostawianiu zamówienia zaznacz pole Drukuj usługę – przy pozostawianiu zamówienia automatycznie zostanie wydrukowany paragon za obsługę.
W polu Zezwalaj na ustawienie lokalizacji drukowania paragonów fiskalnych konfiguruje się drukowanie paragonów fiskalnych na różnych rejestratorach fiskalnych podłączonych do tego samego terminala. Więcej szczegółów w artykule Dwie rejestratory fiskalne przy jednej kasie.
Punkty sprzedaży
Punkt sprzedaży to jednostka logiczna, która oznacza jedną kasę fiskalną.
Aby skonfigurować punkty sprzedaży:
- Kliknij przycisk Dodaj nowy.
- Wprowadź nazwę i w polu Kasjer wybierz z listy rejestratora fiskalnego podłączonego do terminala.
- Jeśli chcesz komunikować się między terminalami, upewnij się, że wybrano opcję Terminal główny. W grupie może być tylko jeden.
Jeśli nie chcesz udostępniać danych, pomiń ten krok.
Jeśli ten terminal jest przeznaczony dla kasy głównej, należy zaznaczyć odpowiednie pole. W grupie można przydzielić kilka punktów sprzedaży, ale jeden z nich może być główną kasą. W ten sposób możesz utworzyć tyle grup, ile potrzebujesz.
- Jeśli ten sam komputer, na którym znajduje się serwer programu RMS, jest przydzielony do głównego wyewidencjonowania (terminala głównego), a komputer ma więcej niż jeden interfejs sieciowy, należy ustawić wartość config.xml parametru „agentServiceUrl” w pliku konfiguracyjnym, która jest równa bieżącemu adresowi IPv4 komputera w sieci lokalnej.
- Każdy punkt sprzedaży może być przypisany do konkretnej koncepcji. Operacje na tym etapie raportów mogą być szczegółowo opisane zgodnie z tą koncepcją.
- Dla każdego punktu sprzedaży, w polu Drukarka paragonów wybierz drukarkę, na której chcesz wydrukować paragony sprzedaży, pokwitowania płatności za zamówienia, pokwitowania wpłat lub wypłat, raporty X/Z, kontrolę przeliczania na koniec zmiany gotówkowej, a także informacje o kartach gości. Pokwitowania za przedpłatę i zwrot zaliczki są drukowane na takiej drukarce, jeśli rodzaj płatności jest niefiskalny lub FR jest wirtualny. Kwity zamknięcia lub zwrotu Zamówienia są drukowane na drukarce paragonów w przypadkach, gdy zamówienie zawiera płatności niefiskalne lub jest skonfigurowane tak, że pokwitowania płatności i zwrotów są zawsze drukowane.
- Aby paragony za płatność i zwrot zamówienia były zawsze drukowane oprócz paragonu fiskalnego, config.xml parametru EnableOrderPrint musi być ustawiona na „true” w pliku konfiguracyjnym POS.
Ogólna mapa gotowania
Ogólna mapa gotowania – rodzaje potraw sprzedawanych w przedsiębiorstwie handlowym: „Napoje”, „Dania gorące”, „Przekąski na zimno” itp.
Aby skonfigurować ogólną mapę gotowania:
- Kliknij przycisk Dodaj nowy typ.
- Wprowadź nazwę rodzaju dania.
- Określ maksymalny czas gotowania. Zostanie on wyświetlony kelnerowi po wysłaniu dania do kuchni.
- W polu Gdzie gotować wybierz miejsce gotowania. W tym miejscu wyświetlana jest lista oddziałów. Rodzaje potraw będą wspólne dla wszystkich grup, jeśli w jednej z grup nie jest przygotowywany jakikolwiek rodzaj potrawy, nie określaj miejsca przygotowania.
- Pod koniec czasu gotowania system może zasygnalizować to kelnerowi. W tym celu w pliku konfiguracyjnym POS config.xml w parametrze enableAutomaticCookingCompleteCalculation wpisz wartość „true”.
- W przypadku FR Shtrih możesz skonfigurować drukowanie paragonów fiskalnych ze wskazaniem sekcji dla każdego dania. W tym celu ustaw numery sekcji rejestratora fiskalnego (od 1 do 16) dla każdego rodzaju miejsca gotowania. Pod nazwą dania zostanie wydrukowany numer sekcji, a raport Z wydrukuje podsumowanie poszczególnych sekcji.
- Jeśli firma działa zgodnie ze schematem prowizyjnym, to informacja o komitującym powinna być wydrukowana na paragonie przy sprzedaży dań. W tym celu należy utworzyć osobny rodzaj przygotowania i określić dla niego Komitenta, którego towary są sprzedawane. Korzystaj z tego typu prowizyjnego przygotowywania posiłków. Tylko dostawca może być committerem. Na jego karcie wypełnij pola Imię i nazwisko w systemie, NIP i Mob. telefon, ponieważ ta informacja jest wydrukowana na paragonie.
Inne ustawienia
W polu Tabela domyślna ustaw numer tabeli, do której będą składane wszystkie zlecenia serwisowe. W tym celu co najmniej jedna tabela musi być zarejestrowana w co najmniej jednym oddziale.
Danie znajduje się w pełnym menu oddziału, jeśli w jego karcie nomenklatury ta gałąź jest wskazana jako miejsce sprzedaży. W przypadku gałęzi możesz dostosować swoje szybkie menu i uwzględnić w nim to danie. Stoły są przywiązane do oddziału przedsiębiorstwa handlowego, a także terminali, na których pracują Syrve POS.
Sposób definiowania gałęzi i jej menu jest konfigurowany w polu Kompozycja menu podręcznego i klasyfikatora:
- Jeśli Według stołu, na którym otwierane jest zamówienie, to gałąź i jej menu będą określane przez stół, na którym zamówienie jest otwierane.
- Jeśli Przez terminal, z którego edytowane jest zamówienie, to oddział i jego menu będą ustalane przez terminal, na którym działa Syrve POS w tym oddziale. Pełne menu będzie zawierało tylko dania, dla których ten oddział jest wymieniony jako punkt sprzedaży. A w szybkim menu będą tylko dania skonfigurowane dla tej gałęzi.
Ustawienia restauracji Wymagaj powiązania zamówienia z kartą klienta i Drukuj paragon do zamówienia są używane w trybie obsługi gości specjalnych „Karta przy wejściu„.
Dania określają kolejność, w jakiej posiłki są przygotowywane i podawane. Ogólnie rzecz biorąc, kursy są używane do serwowania bankietów. Domyślnie w systemie skonfigurowanych jest pięć kursów: VIP i kursy od 1 do 4. W polu Maksymalna liczba kursów można zwiększyć liczbę kursów. W takim przypadku liczba ta nie może być większa niż 10 i nie mniejsza niż 4.
Ustawianie typów płatności
Na karcie Ustawienia typu płatności pole Typ płatności określa metodę płatności, która jest zawsze wybierana na ekranie realizacji zakupu podczas płacenia za zamówienie w Syrve POS. Jeśli najczęściej korzystasz z innego typu płatności, wybierz go z listy.
Jeśli chcesz, aby niektóre metody płatności były niedostępne przy płaceniu za zamówienie w terminalach kelnerskich powiązanych z oddziałami z tej grupy, odznacz pola obok tych płatności w polu Zaawansowane typy płatności. Na przykład metody płatności „Brak przychodów” powinny być dostępne w terminalu do rejestrowania przepływu dań ważonych w formie bufetu, a gotówka, opłaty bezgotówkowe i karty bankowe powinny być ukryte.
Kontrola pamięci masowej
Na karcie Kontrola przechowywania moduł jest skonfigurowany tak, aby uwzględniał liczbę i okres przydatności do spożycia wstępnie przygotowanych potraw lub preparatów. Więcej informacji na temat działania i procedury konfiguracji modułu można znaleźć w artykule Kontrola magazynu.
Systemy podatkowe
Jeśli pracujesz z wieloma systemami opodatkowania, skonfiguruj warunki korzystania z nich. Jak to zrobić, opisano w artykule Systemy podatkowe.