Grupa 

     Grupa jest strukturalnym lub logicznym obszarem rachunkowości w przedsiębiorstwie handlowym. Użyj grup, jeśli chcesz oddzielić dane dotyczące usług. Na przykład restauracja oferuje dostawę, ale nie musisz widzieć zamówień z dostawą w holu głównym. 

     Terminale z Syrve POS są połączone z grupą do rejestracji zamówień i płacenia gościom. Aby wszystkie terminale miały zawsze aktualne informacje, muszą wymieniać się między sobą danymi o zleceniach, rezerwach, zmianach osobowych, gotówkowych itp. W tym celu główna kasa biletowa (terminal główny) jest przydzielona w grupie – centralnym ogniwie w wymianie wspólnych danych między terminalami. 

     Tryby konserwacji 

     W trybie „Restauracja” obowiązkowe jest wyznaczenie kasy głównej, w „Fast food” – opcjonalnie. Jeśli kasa główna nie zostanie przypisana, nie będzie wymiany danych między terminalami, a każdy z nich będzie miał swoją własną kopię danych. 

     Również w trybie „Fast food” terminal nie musi być kasą fiskalną: jeśli jest na nim ustawiony punkt sprzedaży, możesz zapłacić za zamówienie, jeśli nie, to nie możesz, ale wszystkie inne funkcje będą dostępne. 

     W restauracji kelnerzy obsługują gości przy stolikach. Możesz zarezerwować stolik, wyznaczyć konkretnego kelnera, wydrukować najpierw rachunek gościa, a następnie paragon fiskalny. Dodatkowo można zorganizować bankiet i ustalić kolejność serwowania dań. 

 W fast foodach goście są obsługiwani szybciej: zamówienia są przyjmowane bezpośrednio przy kasie, a paragon fiskalny jest natychmiast drukowany. W trybie fast food możesz pracować z zakładkami – zamówieniami oczekującymi. Aby uzyskać szczegółowy opis i sposób pracy z nimi, zobacz Zakladki

     Terminal, przeznaczony dla kasy głównej, podlega zwiększonym wymaganiom w zakresie wydajności. Powinien też być zawsze dostępny i mieć zapewniony dobry kanał komunikacji. Jeśli kasa główna jest niedostępna, inne terminale są blokowane. 

     Dlatego w przypadku większości lokali typu fast food można zalecić tryb braku synchronizacji. Jest najszybszy, najbardziej niezawodny i mniej zasobożerny. Ale może być przydatny do dostrojenia do potrzeb niektórych klientów. 

     Serwer gotówkowy 

 Na każdym terminalu z Syrve POS przypisany jest „serwer gotówkowy„. Odpowiada za przechowywanie danych lokalnych i komunikację z serwerem oraz zapewnia autonomiczny tryb pracy terminala w przypadku braku połączenia z serwerem. Dane lokalne są przechowywane przez 30 dni, okres ten można zmienić w pliku konfiguracyjnym Config.xml. Dzięki temu każdy terminal może działać niezależnie od serwera.      

     Rejestratorem fiskalnym serwera kasowego jest wirtualna kasa fiskalna Syrve POS. Jest ona zarejestrowana w ustawieniach sprzętu i może być używana do debugowania i diagnostyki lub używać terminali jako kasy fiskalnej bez podłączania prawdziwego rejestratora fiskalnego. W tym przypadku kasa fiskalna jest terminalem z Syrve POS, na którym można rejestrować sprzedaż (FR jest do niego podłączony). 

      Dodawanie grupy 

  1. W Ustawieniach sprzedawcy kliknij Akcje Dodaj grupę
  1. Wprowadź nazwę grupy
  1. polu Typ usługi  wybierz format lokalu — restaurację lub fast food. Od tego zależy interfejs Syrve POS. Jeśli chcesz pracować z zakładkami w trybie fast food, zaznacz  pole Użyj zakładek
  1. Wybierz opcję Terminal główny, jeśli chcesz komunikować się między terminalami. Konfigurowanie punktów sprzedaży. 
  1. Skonfiguruj główną stronę realizacji zakupu 
  1. Skonfiguruj ogólną kartę przygotowywania posiłków. 
  1. Kliknij  przycisk Zapisz zmiany

     Ogólne ustawienia drukowania 

 W  sekcji General Print Settings (Ogólne ustawienia drukowania  ) wybierz z listy drukarkę, na której chcesz drukować: 

  • raporty z ekranu raporty, 
  • meldunki na koniec zmiany (z wyjątkiem raportu Z drukowanego na FR), 
  • dokumenty dotyczące obiegu dokumentów, 
  • raport o frekwencji na otwarciu/zamknięciu dnia rozliczeniowego, 
  • lista zleceń zamkniętych w cash shift (ze strony „Zamknięte zlecenia”) 
  • Lista zatrzymań. 

 Drukarka raportów jest ustawiana na poziomie grupy, działu i terminalu. Ustawienia terminala mają najwyższy priorytet. Do drukowania używana jest drukarka raportów z gałęzi, z którą powiązany jest terminal. Jeśli terminal nie jest powiązany lub drukarka raportów nie jest skonfigurowana, używana jest drukarka raportów z grupy. Jeśli drukarka jest określona w ustawieniach przedsiębiorstwa handlowego na  karcie Terminale i urządzenia  lub będzie używana do drukowania raportów. 

 Aby mieć pewność, że barman nigdy nie zapomni o wysłaniu dań do kuchni, przy  zostawianiu zamówienia zaznacz pole Drukuj usługę – przy pozostawianiu zamówienia automatycznie zostanie wydrukowany paragon za obsługę. 

 W  polu Zezwalaj na ustawienie lokalizacji drukowania paragonów fiskalnych konfiguruje się drukowanie paragonów fiskalnych na różnych rejestratorach fiskalnych podłączonych do tego samego terminala. Więcej szczegółów w artykule Dwie rejestratory fiskalne przy jednej kasie

     Punkty sprzedaży 

     Punkt sprzedaży to jednostka logiczna, która oznacza jedną kasę fiskalną. 

Aby skonfigurować punkty sprzedaży: 

  1. Kliknij przycisk Dodaj nowy. 
  1. Wprowadź nazwę i w  polu Kasjer wybierz z listy rejestratora fiskalnego podłączonego do terminala. 
  1. Jeśli chcesz komunikować się między terminalami, upewnij się, że wybrano opcję Terminal główny. W grupie może być tylko jeden. 

     Jeśli nie chcesz udostępniać danych, pomiń ten krok. 

     Jeśli ten terminal jest przeznaczony dla kasy głównej, należy zaznaczyć odpowiednie pole. W grupie można przydzielić kilka punktów sprzedaży, ale jeden z nich może być główną kasą. W ten sposób możesz utworzyć tyle grup, ile potrzebujesz. 

  1. Jeśli ten sam komputer, na którym znajduje się serwer programu RMS, jest przydzielony do głównego wyewidencjonowania (terminala głównego), a komputer ma więcej niż jeden interfejs sieciowy, należy ustawić wartość config.xml parametru „agentServiceUrl” w pliku konfiguracyjnym, która jest równa bieżącemu adresowi IPv4 komputera w sieci lokalnej. 
  1. Każdy punkt sprzedaży może być przypisany do konkretnej koncepcji. Operacje na tym etapie raportów mogą być szczegółowo opisane zgodnie z tą koncepcją. 
  1. Dla każdego punktu sprzedaży, w  polu Drukarka paragonów wybierz drukarkę, na której chcesz wydrukować paragony sprzedaży, pokwitowania płatności za zamówienia, pokwitowania wpłat lub wypłat, raporty X/Z, kontrolę przeliczania na koniec zmiany gotówkowej, a także informacje o kartach gości. Pokwitowania za przedpłatę i zwrot zaliczki są drukowane na takiej drukarce, jeśli rodzaj płatności jest niefiskalny lub FR jest wirtualny. Kwity zamknięcia lub zwrotu Zamówienia są drukowane na drukarce paragonów w przypadkach, gdy zamówienie zawiera płatności niefiskalne lub jest skonfigurowane tak, że pokwitowania płatności i zwrotów są zawsze drukowane. 
  1. Aby paragony za płatność i zwrot zamówienia były zawsze drukowane oprócz paragonu fiskalnego, config.xml parametru EnableOrderPrint musi być ustawiona na „true” w pliku konfiguracyjnym POS. 

     Ogólna mapa gotowania 

     Ogólna mapa gotowania – rodzaje potraw sprzedawanych w przedsiębiorstwie handlowym: „Napoje”, „Dania gorące”, „Przekąski na zimno” itp. 

     Aby skonfigurować ogólną mapę gotowania: 

  1. Kliknij przycisk Dodaj nowy typ. 
  1. Wprowadź nazwę rodzaju dania. 
  1. Określ maksymalny czas gotowania. Zostanie on wyświetlony kelnerowi po wysłaniu dania do kuchni. 
  1. W  polu Gdzie gotować  wybierz miejsce gotowania. W tym miejscu wyświetlana jest lista oddziałów. Rodzaje potraw będą wspólne dla wszystkich grup, jeśli w jednej z grup nie jest przygotowywany jakikolwiek rodzaj potrawy, nie określaj miejsca przygotowania. 
  1. Pod koniec czasu gotowania system może zasygnalizować to kelnerowi. W tym celu w pliku konfiguracyjnym POS config.xml w parametrze enableAutomaticCookingCompleteCalculation wpisz wartość „true”. 
  1. W przypadku FR Shtrih możesz skonfigurować drukowanie paragonów fiskalnych ze wskazaniem sekcji dla każdego dania. W tym celu ustaw  numery sekcji rejestratora fiskalnego (od 1 do 16) dla każdego rodzaju miejsca gotowania. Pod nazwą dania zostanie wydrukowany numer sekcji, a raport Z wydrukuje podsumowanie poszczególnych sekcji. 
  1. Jeśli firma działa zgodnie ze schematem prowizyjnym, to informacja o komitującym powinna być wydrukowana na paragonie przy sprzedaży dań. W tym celu należy utworzyć osobny rodzaj przygotowania i określić  dla niego Komitenta, którego towary są sprzedawane. Korzystaj z tego typu prowizyjnego przygotowywania posiłków. Tylko dostawca może być committerem. Na jego karcie wypełnij  pola Imię i nazwisko w systemie, NIP i Mob. telefon, ponieważ ta informacja jest wydrukowana na paragonie. 

     Inne ustawienia 

 W  polu Tabela domyślna  ustaw numer tabeli, do której będą składane wszystkie zlecenia serwisowe. W tym celu co najmniej jedna tabela musi być zarejestrowana w co najmniej jednym oddziale. 

     Danie znajduje się w pełnym menu oddziału, jeśli w jego karcie nomenklatury ta gałąź jest wskazana jako miejsce sprzedaży. W przypadku gałęzi możesz dostosować swoje szybkie menu i uwzględnić w nim to danie. Stoły są przywiązane do oddziału przedsiębiorstwa handlowego, a także terminali, na których pracują Syrve POS. 

     Sposób definiowania gałęzi i jej menu jest konfigurowany w polu Kompozycja menu podręcznego i klasyfikatora

  • Jeśli Według stołu, na którym otwierane jest zamówienie, to gałąź i jej menu będą określane przez stół, na którym zamówienie jest otwierane. 
  • Jeśli Przez terminal, z którego edytowane jest zamówienie, to oddział i jego menu będą ustalane przez terminal, na którym działa Syrve POS w tym oddziale. Pełne menu będzie zawierało tylko dania, dla których ten oddział jest wymieniony jako punkt sprzedaży. A w szybkim menu będą tylko dania skonfigurowane dla tej gałęzi. 

 Ustawienia restauracji  Wymagaj powiązania zamówienia z kartą klienta i Drukuj paragon do zamówienia  są używane w trybie obsługi gości specjalnych „Karta przy wejściu„. 

 Dania określają kolejność, w jakiej posiłki są przygotowywane i podawane. Ogólnie rzecz biorąc, kursy są używane do serwowania bankietów. Domyślnie w systemie skonfigurowanych jest pięć kursów: VIP i kursy od 1 do 4. W  polu Maksymalna liczba kursów można zwiększyć liczbę kursów. W takim przypadku liczba ta nie może być większa niż 10 i nie mniejsza niż 4. 

     Ustawianie typów płatności 

 Na  karcie Ustawienia typu płatności  pole  Typ płatności  określa metodę płatności, która jest zawsze wybierana na ekranie realizacji zakupu podczas płacenia za zamówienie w Syrve POS. Jeśli najczęściej korzystasz z innego typu płatności, wybierz go z listy. 

 Jeśli chcesz, aby niektóre metody płatności były niedostępne przy płaceniu za zamówienie w terminalach kelnerskich powiązanych z oddziałami z tej grupy,  odznacz pola obok tych płatności w polu Zaawansowane typy płatności. Na przykład metody płatności „Brak przychodów” powinny być dostępne w terminalu do rejestrowania przepływu dań ważonych w formie bufetu, a gotówka, opłaty bezgotówkowe i karty bankowe powinny być ukryte. 

     Kontrola pamięci masowej 

 Na  karcie Kontrola przechowywania  moduł jest skonfigurowany tak, aby uwzględniał liczbę i okres przydatności do spożycia wstępnie przygotowanych potraw lub preparatów. Więcej informacji na temat działania i procedury konfiguracji modułu można znaleźć w artykule Kontrola magazynu

     Systemy podatkowe 

     Jeśli pracujesz z wieloma systemami opodatkowania, skonfiguruj warunki korzystania z nich. Jak to zrobić, opisano w artykule Systemy podatkowe

Czy znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania?