Zalecamy również zapoznanie się z artykułem Dzień pracy kasjera, ponieważ zawiera on instrukcje dotyczące wprowadzania i przetwarzania zamówień.
Rozpocząć
- Na ekranie startowym Syrve POS zaloguj się, zwijając kartę lub wprowadź swój kod PIN. Otworzy się okno z dodatkowymi opcjami.
- Otwórz zmianę osobistą, klikając przycisk Otwórz zmianę osobistą. Data i godzina otwarcia zmiany są rejestrowane przez system i wyświetlane na ekranie. Kliknij OK w komunikacie informacyjnym o otwarciu zmiany. Dopiero po otwarciu zmiany prywatnej możesz pracować z systemem zgodnie ze swoimi prawami, określonymi stanowiskami lub przyznanymi na zasadzie indywidualnej. Dodatkowe funkcje będą dla Ciebie dostępne.
- Otwórz Zmianę fiskalną.
Otwieranie Zmianę fiskalnej
W każdym z terminali kasowych, w których będą przyjmowane i opłacane zamówienia, konieczne jest otwarcie Zmianę fiskalną.
- Zaloguj się do systemu i przejdź do okna funkcji dodatkowych. Kliknij przycisk Otwórz Zmianę fiskalną. Otworzy się okno pierwszego kroku, którego wynikiem powinno być wydrukowanie „raportu zero X”. Aby to zrobić, kliknij Dalej.
- W drugim kroku musisz upewnić się, że raport jest poprawny, że nie ma dziurkowanych kontroli i potwierdzić to, klikając przycisk Zakończ.
Aby powrócić do pierwszego kroku, naciśnij przycisk Wstecz, aby ponownie wydrukować „X-report” – kliknij przycisk Powtórz.
Uwaga! Obecność czeków perforowanych jest sytuacją nadzwyczajną – rejestrator fiskalny jest wadliwy lub naruszone są zasady jego używania.
Automatyczne otwieranie
Niektóre zamówienia mogą przychodzić poza godzinami pracy, kiedy nikogo nie ma w lokalu. Możesz sprawić, by Syrve sam otworzył Zmianę fiskalną zgodnie z ustalonym przez Ciebie harmonogramem: wtedy zamówienia będą przyjmowane i przetwarzane automatycznie, a kucharze zobaczą zadania gotowania, gdy przyjdą do pracy.
Aby to zrobić, musisz zainstalować specjalną wtyczkę do automatycznego otwierania zmian gotówkowych. Aby to zrobić, skontaktuj się z pomocą techniczną.
Sprawdź zwrot pieniędzy
Usunięcie (anulowanie) czeku gotówkowego i zwrot gotówki jest dokonywany wyłącznie przez kierownika restauracji w obecności oryginalnego czeku i w obecności kasjera, który dokonał płatności na czeku. Do tej operacji potrzebne jest odpowiednie „Dokonaj zwrotu na czeku” (F_STRN).
W przypadku, gdy gość zwraca sprzedany mu przedmiot lub danie, konieczne jest zarejestrowanie zwrotu paragonu w systemie Syrve, wykonując następujące kroki:
- W oknie zlecenia kliknij ☰ → Zamknięte zamówienia . Otworzy się okno z listą zleceń zamkniętych na zmianę.
Przycisk Zamknięte zamówienia jest dostępny, jeśli masz prawo do przeglądania zamkniętych zleceń (F_CLOR). Możesz również uzyskać dostęp do tego okna, klikając przycisk Zamknięte zamówienia w widoku zlecenia.
- Znajdź na liście zamówienie, które chcesz zwrócić. Do szybkiego wyszukiwania możesz skorzystać ze specjalnego pola znajdującego się w dolnej części okna (po prawej stronie przycisku wirtualnej klawiatury). Wprowadź wszelkie informacje, które wyjaśniają zamówienie, którego szukasz, takie jak imię i nazwisko pracownika, który je zarejestrował, lub nazwę sprzedawanego dania. Na liście będą prezentowane tylko zamówienia zawierające określoną sekwencję znaków.
- Kliknij przycisk Zwrot kosztów. Wybierz zamówienie, dla którego chcesz zwrócić czek. Po wyświetleniu monitu o potwierdzenie transakcji kliknij przycisk OK. Potwierdź zwrot czeku, zwijając kartę. Wybrane zamówienie zostanie przeniesione do stanu otwartego, odpis towaru zostanie anulowany. Zamówienie zostanie otwarte w oknie zamówienia, gdzie można je ponownie wygenerować i opłacić lub całkowicie usunąć.
Przycisk Zwrot pieniędzy jest dostępny, jeśli masz prawo do „Zwrotu czekiem” (F_STRN).
Uwaga! Jeśli brakuje oryginalnego czeku, usunięcie czeku gotówkowego i zwrot pieniędzy nie powinny zostać dokonane!
Zamykanie Zmianę fiskalną
Na koniec zmiany roboczej kierownik wraz z kasjerem zamykają Zmianę fiskalną w terminalu kasowym.
Aby zamknąć Zmianę fiskalną:
W oknie zamówienia kliknij przycisk ☰ , a następnie kliknij przycisk Zamknij Zmianę fiskalną.
Obecność któregokolwiek z poniższych kroków jest określana przez ustawienia zamykania Zmianę fiskalną w biurze Syrve.
- Krok 1. Sprawdzanie niezamkniętych zamówień. Jeśli na tym terminalu zostanie otwarte zlecenie (dania zostały wprowadzone, ale nie dokonano obliczeń), na ekranie wyświetli się informacja o zamówieniu – data i godzina utworzenia zamówienia, numer zamówienia, nazwa kasjera, na którego jest ono zarejestrowane w systemie oraz kwota zamówienia. W zależności od ustawień Syrve Office, otwarte zlecenie może zostać automatycznie zamknięte, przeniesione na następną zmianę kasową lub przymusowo zamknięte przez kierownika.
- Aby wymusić zamknięcie, zaznacz pola obok zleceń w oknie Zamknij? W takim przypadku koszt zlecenia zostanie automatycznie pobrany i zaksięgowany karą na rzecz kasjera, na którego jest ono zarejestrowane. Aby przenieść otwarte zlecenie na następną Zmianę fiskalną, nie zaznaczaj pola w polu Zamknij?
- Jeśli chcesz przejść do otwartych zleceń i zrozumieć sytuację (zapłacić lub usunąć zamówienie), kliknij przycisk Zamówienia.
- Aby przejść do następnego kroku, kliknij przycisk Dalej.
- Krok 2.Kontroluj przeliczanie (krok obowiązkowy). Przelej gotówkę w kasie i wprowadź tę kwotę w drugim oknie kroku. Kliknij Dalej. Zostanie przeprowadzone przeliczenie kontrolne, w wyniku którego zostanie wydany komunikat wskazujący, czy wpisana przez Ciebie kwota pokrywała się z tą, która powinna pozostać w kasie. Jeśli kwoty się nie zgadzają, ponownie przelej środki w kasie i powtórz kwotę. Jeśli kwoty się zgadzają, Zostanie wydane powiadomienie. Kliknij przycisk OK.
Potrzebne jest prawo do „Przeprowadzenia ponownego obliczenia kontroli i wyświetlenia x-raportu” (F_XR).
- Krok 3.Raporty. W tym celu należy wybrać raporty, klikając na ich nazwy (znaczniki są umieszczone po lewej stronie nich) i kliknąć przycisk Drukuj. Zestaw raportów, które są zawsze drukowane, jest skonfigurowany w Syrve Office.
Do drukowania raportów potrzebne jest odpowiednie ustawienie „Wyświetl raporty na wierzchu” (F_VRPT).
Aby przejść do następnego kroku, kliknij przycisk Dalej.
- Krok 4.Wypłata gotówki. Wyświetl i wydrukuj „Z-raport”. Raport zawiera komplet informacji na temat operacji wykonywanych w terminalu w trakcie zmiany. Wypłaca się je jednorazowo na koniec zmiany, gdy pieniądze są wypłacane z kasy fiskalnej. „Z-raport” inicjuje wygaszanie przez licznik pamięci fiskalnej kasy fiskalnej lub wynik zmiennej.
Wyjmij duże rachunki z kasy, pozostawiając niewielkie saldo do reszty na następną zmianę (jeśli model FR na to pozwala) i wprowadź wypłaconą kwotę (jeśli ustawienie „Wprowadź wypłaconą kwotę” jest ustawione w Syrve Office). Jeśli kwota wypłaconych pieniędzy przekroczy saldo gotówkowe zarejestrowane przez system, Syrve ostrzeże Cię o tym. Kliknij przycisk Zamknij Shift i zwiń swoją kartę.
Do odbioru wymagane jest prawo „Autoryzuj wpłaty i wypłaty gotówkowe” (F_APIO).
- Krok 5. Weryfikacja poszczególnych zmian. Domyślnie wszystkie rozjazdy, które nie podlegają żadnej zmianie harmonogramu, są automatycznie zamykane w tym kroku. W zależności od ustawień zamykania Zmianę fiskalną w biurze Syrve, kierownik może wymusić zamknięcie osobistych zmian pracowników (w tym ich własnych), określając datę i godzinę zamknięcia, lub przenieść frekwencję na następną zmianę kasową.
Aby wymusić zamknięcie zmiany osobistej, kliknij przycisk Zamknij?. . Powinno pojawić się polecenie Zamknij. Aby przenieść otwartą zmianę osobistą do następnej zmiany w gotówce, nie zaznacz pola obok opcji Zamknij?.
Aby wymusić zamknięcie zmian osobistych, musisz mieć prawo do „Wymuś zamknięcie zmian osobistych” (F_KIS).
Aby przejść do następnego kroku, kliknij przycisk Dalej.
- Krok 6. Wyłączanie terminala. Domyślnie po zamknięciu Zmianę fiskalnąu terminal nie jest wyłączany, ale blokowany (dochodzi do ekranu autoryzacji). W back office terminal może być skonfigurowany tak, aby wyłączał się według uznania kierownika lub zawsze po zamknięciu Zmianę fiskalną.
Aby dezaktywować terminal, potrzebujesz prawego przycisku „Wyłącz terminal” (F_CST).
Możliwość wykonywania operacji na zamkniętych zleceniach określana jest poprzez nadanie następujących uprawnień:
- „Automatycznie zamykaj zlecenie na kredyt, gdy zmiana jest zamknięta” (F_ACO). Jeśli prawo jest wyłączone i wybrane jest jedno lub więcej zleceń, to po kliknięciu przycisku Dalej musisz potwierdzić operację, rzucając kartą z tym prawem.
- „Przenieś stoły bez śmieci do następnej zmiany kasowej” (F_CSUUO). Jeśli prawo jest wyłączone, a na liście znajdują się zlecenia bez anulowania, dla których zaznaczona jest opcja „Nie zamykaj”, to po kliknięciu przycisku Dalej należy potwierdzić operację, rzucając kartą z tym prawem.
- „Przenieś dowolne stoły do następnej Zmianę fiskalną” (F_CSUO). Jeśli prawo jest wyłączone, a na liście znajdują się zlecenia, dla których wybrano opcję „Nie zamykaj”, to po kliknięciu przycisku Dalej wymagane jest potwierdzenie operacji rzutu kartą z tym prawem.
Prawo F_CSUO ma pierwszeństwo przed prawą F_CSUUO: jeśli istnieje prawo do przesuwania stołów, to prawo do przesuwania stołów bez zatrzymywania się nie ma znaczenia.
Zamknięcia
- Na każdym terminalu POS zamknij Zmianę fiskalną.
- Zamknij zmianę osobistą. W tym celu należy otworzyć okno Funkcje zaawansowane, klikając przycisk i kliknij przycisk Zamknij zmianę osobistą. Data i godzina zamknięcia zmiany są rejestrowane przez system i wyświetlane na ekranie. Kliknij przycisk OK w komunikacie informacyjnym o zamknięciu zmiany.
- Kliknij przycisk Zablokuj terminal. W rezultacie zostaniesz przeniesiony do ekranu startowego systemu, na którym wykonywana jest autoryzacja użytkownika.
Na koniec dnia pracy placówki należy wyłączyć terminal roboczy bezpośrednio z systemu Syrve. W tym celu w oknie Funkcje zaawansowane kliknij przycisk Wyłącz terminal , a w oknie potwierdzenia zamknięcia kliknij Tak.
Aby wyłączyć terminal, użytkownik musi posiadać odpowiednie F_CS. Wyłączenie terminala nie jest związane z zamknięciem zmiany osobistej.