Dzień pracy kierownika 

     Zalecamy również zapoznanie się z artykułem Dzień pracy kasjera, ponieważ zawiera on instrukcje dotyczące wprowadzania i przetwarzania zamówień. 

     Rozpocząć 

  1. Na ekranie startowym Syrve POS zaloguj się, zwijając kartę lub wprowadź swój kod PIN. Otworzy się okno z dodatkowymi opcjami. 
  1. Otwórz zmianę osobistą, klikając  przycisk Otwórz zmianę osobistą. Data i godzina otwarcia zmiany są rejestrowane przez system i wyświetlane na ekranie. Kliknij OK w komunikacie informacyjnym o otwarciu zmiany. Dopiero po otwarciu zmiany prywatnej możesz pracować z systemem zgodnie ze swoimi prawami, określonymi stanowiskami lub przyznanymi na zasadzie indywidualnej. Dodatkowe funkcje będą dla Ciebie dostępne. 
  1. Otwórz Zmianę fiskalną. 

     Otwieranie Zmianę fiskalnej 

     W każdym z terminali kasowych, w których będą przyjmowane i opłacane zamówienia, konieczne jest otwarcie Zmianę fiskalną. 

  1. Zaloguj się do systemu i przejdź do okna funkcji dodatkowych. Kliknij  przycisk Otwórz Zmianę fiskalną. Otworzy się okno pierwszego kroku, którego wynikiem powinno być wydrukowanie „raportu zero X”. Aby to zrobić, kliknij Dalej
  1. W drugim kroku musisz upewnić się, że raport jest poprawny, że nie ma dziurkowanych kontroli i potwierdzić to, klikając  przycisk Zakończ

 Aby powrócić do pierwszego kroku, naciśnij  przycisk Wstecz, aby ponownie wydrukować „X-report” –  kliknij przycisk Powtórz. 

     Uwaga! Obecność czeków perforowanych jest sytuacją nadzwyczajną – rejestrator fiskalny jest wadliwy lub naruszone są zasady jego używania. 

     Automatyczne otwieranie 

     Niektóre zamówienia mogą przychodzić poza godzinami pracy, kiedy nikogo nie ma w lokalu. Możesz sprawić, by Syrve sam otworzył Zmianę fiskalną zgodnie z ustalonym przez Ciebie harmonogramem: wtedy zamówienia będą przyjmowane i przetwarzane automatycznie, a kucharze zobaczą zadania gotowania, gdy przyjdą do pracy. 

     Aby to zrobić, musisz zainstalować specjalną wtyczkę do automatycznego otwierania zmian gotówkowych. Aby to zrobić, skontaktuj się z pomocą techniczną. 

     Sprawdź zwrot pieniędzy 

     Usunięcie (anulowanie) czeku gotówkowego i zwrot gotówki jest dokonywany wyłącznie przez kierownika restauracji w obecności oryginalnego czeku i w obecności kasjera, który dokonał płatności na czeku. Do tej operacji potrzebne jest odpowiednie „Dokonaj zwrotu na czeku” (F_STRN). 

     W przypadku, gdy gość zwraca sprzedany mu przedmiot lub danie, konieczne jest zarejestrowanie zwrotu paragonu w systemie Syrve, wykonując następujące kroki: 

  1. W oknie zlecenia kliknij Zamknięte zamówienia . Otworzy się okno z listą zleceń zamkniętych na zmianę. 
    Przycisk Zamknięte zamówienia   jest dostępny, jeśli masz prawo do przeglądania zamkniętych zleceń (F_CLOR). Możesz również uzyskać dostęp do tego okna, klikając  przycisk Zamknięte zamówienia   w widoku zlecenia. 
  1. Znajdź na liście zamówienie, które chcesz zwrócić. Do szybkiego wyszukiwania możesz skorzystać ze specjalnego pola znajdującego się w dolnej części okna (po prawej stronie przycisku wirtualnej klawiatury). Wprowadź wszelkie informacje, które wyjaśniają zamówienie, którego szukasz, takie jak imię i nazwisko pracownika, który je zarejestrował, lub nazwę sprzedawanego dania. Na liście będą prezentowane tylko zamówienia zawierające określoną sekwencję znaków. 
  1. Kliknij  przycisk Zwrot kosztów. Wybierz zamówienie, dla którego chcesz zwrócić czek. Po wyświetleniu monitu o potwierdzenie transakcji kliknij przycisk OK. Potwierdź zwrot czeku, zwijając kartę. Wybrane zamówienie zostanie przeniesione do stanu otwartego, odpis towaru zostanie anulowany. Zamówienie zostanie otwarte w oknie zamówienia, gdzie można je ponownie wygenerować i opłacić lub całkowicie usunąć. 
    Przycisk Zwrot pieniędzy jest dostępny, jeśli masz prawo do „Zwrotu czekiem” (F_STRN). 

     Uwaga! Jeśli brakuje oryginalnego czeku, usunięcie czeku gotówkowego i zwrot pieniędzy nie powinny zostać dokonane! 

     Zamykanie Zmianę fiskalną 

     Na koniec zmiany roboczej kierownik wraz z kasjerem zamykają Zmianę fiskalną w terminalu kasowym. 

     Aby zamknąć Zmianę fiskalną: 

 W oknie zamówienia kliknij przycisk , a następnie  kliknij przycisk Zamknij Zmianę fiskalną

     Obecność któregokolwiek z poniższych kroków jest określana przez ustawienia zamykania Zmianę fiskalną w biurze Syrve. 

  • Krok 1. Sprawdzanie niezamkniętych zamówień. Jeśli na tym terminalu zostanie otwarte zlecenie (dania zostały wprowadzone, ale nie dokonano obliczeń), na ekranie wyświetli się informacja o zamówieniu – data i godzina utworzenia zamówienia, numer zamówienia, nazwa kasjera, na którego jest ono zarejestrowane w systemie oraz kwota zamówienia. W zależności od ustawień Syrve Office, otwarte zlecenie może zostać automatycznie zamknięte, przeniesione na następną zmianę kasową lub przymusowo zamknięte przez kierownika. 
  1. Aby wymusić zamknięcie, zaznacz pola obok zleceń w oknie Zamknij? W takim przypadku koszt zlecenia zostanie automatycznie pobrany i zaksięgowany karą na rzecz kasjera, na którego jest ono zarejestrowane. Aby przenieść otwarte zlecenie na następną Zmianę fiskalną, nie zaznaczaj pola w polu Zamknij? 
  1. Jeśli chcesz przejść do otwartych zleceń i zrozumieć sytuację (zapłacić lub usunąć zamówienie), kliknij przycisk Zamówienia
  1. Aby przejść do następnego kroku, kliknij przycisk Dalej. 
  • Krok 2.Kontroluj przeliczanie (krok obowiązkowy). Przelej gotówkę w kasie i wprowadź tę kwotę w drugim oknie kroku. Kliknij Dalej. Zostanie przeprowadzone przeliczenie kontrolne, w wyniku którego zostanie wydany komunikat wskazujący, czy wpisana przez Ciebie kwota pokrywała się z tą, która powinna pozostać w kasie. Jeśli kwoty się nie zgadzają, ponownie przelej środki w kasie i powtórz kwotę. Jeśli kwoty się zgadzają,  Zostanie wydane powiadomienie. Kliknij przycisk OK. 
    Potrzebne jest prawo do „Przeprowadzenia ponownego obliczenia kontroli i wyświetlenia x-raportu” (F_XR). 
     
  • Krok 3.Raporty. W tym celu należy wybrać raporty, klikając na ich nazwy (znaczniki są umieszczone po lewej stronie nich) i kliknąć  przycisk Drukuj. Zestaw raportów, które są zawsze drukowane, jest skonfigurowany w Syrve Office. 
    Do drukowania raportów potrzebne jest odpowiednie ustawienie „Wyświetl raporty na wierzchu” (F_VRPT). 
    Aby przejść do następnego kroku, kliknij przycisk Dalej. 
  • Krok 4.Wypłata gotówki. Wyświetl i wydrukuj „Z-raport”. Raport zawiera komplet informacji na temat operacji wykonywanych w terminalu w trakcie zmiany. Wypłaca się je jednorazowo na koniec zmiany, gdy pieniądze są wypłacane z kasy fiskalnej. „Z-raport” inicjuje wygaszanie przez licznik pamięci fiskalnej kasy fiskalnej lub wynik zmiennej. 
    Wyjmij duże rachunki z kasy, pozostawiając niewielkie saldo do reszty na następną zmianę (jeśli model FR na to pozwala) i wprowadź wypłaconą kwotę (jeśli ustawienie „Wprowadź wypłaconą kwotę” jest ustawione w Syrve Office). Jeśli kwota wypłaconych pieniędzy przekroczy saldo gotówkowe zarejestrowane przez system, Syrve ostrzeże Cię o tym. Kliknij  przycisk Zamknij Shift  i zwiń swoją kartę. 
    Do odbioru wymagane jest prawo „Autoryzuj wpłaty i wypłaty gotówkowe” (F_APIO). 
  • Krok 5. Weryfikacja poszczególnych zmian. Domyślnie wszystkie rozjazdy, które nie podlegają żadnej zmianie harmonogramu, są automatycznie zamykane w tym kroku. W zależności od ustawień zamykania Zmianę fiskalną w biurze Syrve, kierownik może wymusić zamknięcie osobistych zmian pracowników (w tym ich własnych), określając datę i godzinę zamknięcia, lub przenieść frekwencję na następną zmianę kasową. 
    Aby wymusić zamknięcie zmiany osobistej, kliknij przycisk Zamknij?. . Powinno pojawić się polecenie Zamknij. Aby przenieść otwartą zmianę osobistą do następnej zmiany w gotówce, nie zaznacz pola  obok opcji Zamknij?
    Aby wymusić zamknięcie zmian osobistych, musisz mieć prawo do „Wymuś zamknięcie zmian osobistych” (F_KIS). 
    Aby przejść do następnego kroku, kliknij przycisk Dalej. 
  • Krok 6. Wyłączanie terminala. Domyślnie po zamknięciu Zmianę fiskalnąu terminal nie jest wyłączany, ale blokowany (dochodzi do ekranu autoryzacji). W back office terminal może być skonfigurowany tak, aby wyłączał się według uznania kierownika lub zawsze po zamknięciu Zmianę fiskalną. 
    Aby dezaktywować terminal, potrzebujesz prawego przycisku „Wyłącz terminal” (F_CST). 

Możliwość wykonywania operacji na zamkniętych zleceniach określana jest poprzez nadanie następujących uprawnień: 

  • „Automatycznie zamykaj zlecenie na kredyt, gdy zmiana jest zamknięta” (F_ACO). Jeśli prawo jest wyłączone i wybrane jest jedno lub więcej zleceń, to po kliknięciu przycisku Dalej musisz potwierdzić operację,  rzucając kartą z tym prawem. 
  • „Przenieś stoły bez śmieci do następnej zmiany kasowej” (F_CSUUO). Jeśli prawo jest wyłączone, a na liście znajdują się zlecenia bez anulowania, dla których zaznaczona jest opcja „Nie zamykaj”, to po kliknięciu przycisku Dalej należy potwierdzić operację,  rzucając kartą z tym prawem. 
  • „Przenieś dowolne stoły do następnej Zmianę fiskalną” (F_CSUO). Jeśli prawo jest wyłączone, a na liście znajdują się zlecenia, dla których wybrano opcję „Nie zamykaj”, to po kliknięciu przycisku   Dalej wymagane jest potwierdzenie operacji rzutu kartą z tym prawem. 

     Prawo F_CSUO ma pierwszeństwo przed prawą F_CSUUO: jeśli istnieje prawo do przesuwania stołów, to prawo do przesuwania stołów bez zatrzymywania się nie ma znaczenia. 

     Zamknięcia 

  1. Na każdym terminalu POS zamknij Zmianę fiskalną. 
  1. Zamknij zmianę osobistą. W tym celu należy otworzyć okno Funkcje zaawansowane, klikając przycisk i kliknij  przycisk Zamknij zmianę osobistą. Data i godzina zamknięcia zmiany są rejestrowane przez system i wyświetlane na ekranie. Kliknij przycisk OK w komunikacie informacyjnym o zamknięciu zmiany. 
  1. Kliknij  przycisk Zablokuj terminal. W rezultacie zostaniesz przeniesiony do ekranu startowego systemu, na którym wykonywana jest autoryzacja użytkownika. 

 Na koniec dnia pracy placówki należy wyłączyć terminal roboczy bezpośrednio z systemu Syrve. W tym celu w oknie Funkcje zaawansowane kliknij  przycisk Wyłącz terminal  , a w oknie potwierdzenia zamknięcia kliknij Tak

     Aby wyłączyć terminal, użytkownik musi posiadać odpowiednie F_CS. Wyłączenie terminala nie jest związane z zamknięciem zmiany osobistej. 

Czy znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania?